Derfor skal du tage stress seriøst – del 2

Derfor skal du tage stress seriøst er en artikelserie baseret på min veninde Lones hverdag med stress og en udbrændt hjerne. Lone har skrevet  ”10 uskarpe beretninger” som hun selv kalder dem. Hun har skrevet dem for at gøre opmærksom på, hvordan det er at leve med de kognintive udfordringer hun møder hver evig eneste dag med stress i alvorlig grad og en hjerne, der stadig er på overarbejde.

Del 2 – Derfor skal du tage stress seriøst

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har siddet ved min computer og er kommet i tanke om noget vigtigt. Altså sådan noget virkelig vigtigt! Skyndt mig at åbne et nyt faneblad for derefter ikke at have den fjerneste anelse om, hvad det var, der var så vigtigt.
Det kan være vigtige ting af størrelsesordenen: ’Sidste frist for ansøgning af friplads’ eller ’Betal husleje’ eller, eller. eller
Vigtigt vigtigt vigtigt! Og så er det bare væk! Hovedet er tomt og det eneste, der er tilbage er følelsen. Følelsen  af hvor forbandet vigtigt det var, og den der tilhørende panik.

Det er lidt den samme historie når det kommer til følelser. Det lyder måske ret underligt – og det er det også. Også for mig.
Og jeg oplever det jævnligt. At gå rundt og være trist. Eller ked af det. Eller glad. Men uden at vide hvorfor.
Og så i den udvidede og endnu mere underlige version: Når jeg så opdager, at det jeg var trist eller vred over har løst sig, og der ikke længere er grund til at være trist eller vred – men at jeg altså fortsat er det, fordi jeg har glemt, at det der gjorde mig ked af har løst sig!

Derfor skal du tage stress seriøst læs del 1 her

Det sker ganske ofte, at ting, der ellers er lagret på rygraden pludselig forsvinder i kortere eller længere tid. F.eks. børnenes cpr-numre, mit telefonnummer, adgangskoden til min telefon, koden til mit dankort. Nogle gange forsvinder oplysningerne kun meget kortvarigt, og jeg står bagefter og undrer mig over, hvordan jeg dog kunne glemme det. Andre gange går der længere tid, og jeg når at overveje strategier til at finde oplysningerne på anden vis, men pludselig efter en kortere eller længere pause, kan de være dukket op igen.

Det skete dengang det hele for alvor brændte sammen. Der sad jeg en dag i bilen efter endt arbejdsdag og skulle køre hjem, og havde pludselig ingen anelse om, hvad de tre pedaler i bunden af bilen skulle bruges til.

Til trods for at jeg på det tidspunkt havde haft kørekort i mere end 10 år. Jeg ved at jeg sad længe og forsøgte at regne ud, hvad der var hvad, og forsøgte at træde på de tre pedaler for at se om der var noget kropslig hukommelse, der kunne hjælpe mig. Jeg husker ikke hvordan det løste sig.

Ja, blandt derfor skal du tage stress seriøst

—–

Det kan smutte for os allesammen. Et øjebliks uopmærksomhed, en forstyrrende tanke og vi har glemt hvad vi skulle. Vi kender allesammen fornemmelsen af “hvad var det nu jeg ville?”. Som regel kan vi genkalde det fhv. hurtigt. Men når først stresshormonerne har været forhøjet i et stykke tid påvirker de din krop og din hjernes strukturer; og dermed også din hukommelse og din koncentration. Genkaldelsesprocessen bliver pludselig en kompliceret og til tider frustrerende proces. Og hvad var det nu du blev frustreret eller vred over? Evnen til at omstille sig følelsesmæssigt og  bevare din mentale fleksibilitet (og det positive livssyn) bliver også nedsat af stresshormonerne.

Ja, derfor lyder min anbefaling igen: Tag stress seriøst!

 

Få et opkald af Charlotte Brag, eller ring på 2180 9898

5 + 7 =

Ramt af stress?

Eller frygter du at blive ramt af stress igen?
Få hjælp til at finde livsglæden og livskraften igen.

%d bloggers like this: